Prace magisterskie licencjackie, dyplomowe

Opis pracy

Temat pracy

Procesy dostosowawcze w działalności marketingowej „CIECH” S.A. w obliczu wprowadzenia jednolitego rynku Unii Europejskiej

Typ pracy: Praca magisterska

Liczba stron: 081

Rok: 1999

Spis Treści: SPIS TREŚCI Wprowadzenie . . . . . . . . 4 Rozdział I Geneza i kształtowanie jednolitego rynku Unii Europejskiej . 6 Aktualna sytuacja ekonomiczno - rynkowa w Europie . . 6 Ogólna charakterystyka rynku Unii Europejskiej . . . 9 Charakterystyka rynku chemikalii w Unii Europejskiej . . . 23 Rozdział II Korzyści i perspektywy wynikające z integracji w ramach Unii Europejskiej dla Ciech S.A. jako przedstawiciela polskich przedsiębiorstw.. . 28 1. Koszty i korzyści integracji z Unią Europejską dla polskich przedsiębiorstw 28 2. Struktura handlu zagranicznego przemysłu chemicznego . . 31 2.1. Polski przemysł chemiczny – krótka charakterystyka . 31 2.2. Problemy dostosowawcze polskiego przemysłu chemicznego . 35 2.3. Szanse i zagrożenia polskiego przemysłu chemicznego . 36 3. Ciech S.A. jako przedstawiciel polskich przedsiębiorstw . . . 39 3.1. Ewolucja i rozwój Ciech S.A. na przestrzeni lat . . . 39 3.2. Uwarunkowania strukturalno – organizacyjne zmian w działalności marketingowej CIECH S.A. . . . . 42 3.3. Zagrożenia i szanse dla CIECH S.A. wynikające z integracji z Unią Europejską . . . . . 52 3.4. Niezbędne działania dostosowawcze dla CIECH S.A. . 57 4. Perspektywy rozwoju CIECH S.A. po zjednoczeniu rynków Unii Europejskiej . . . . . . . . . 59 Rozdział III Dylematy działania przedsiębiorstw zdywersyfikowanych w obliczu tworzenia jednolitego rynku Unii Europejskiej na przykładzie Ciech S.A. 62 1. Pojęcie dywersyfikacji . . . . . . . . 62 2. Produkt, a programowanie i organizowanie działań handlowych . . 64 3. Polityka marżowo – cenowa, a jakość jako element kształtowania struktury cen . . . . . . . . . 67 4. Dystrybucja jako jeden z elementów procesów dostosowawczych 70 4.1. Dystrybucja towarów masowych . . . . . 70 4.2. Kryteria wyboru kanałów dystrybucji . . . 71 4.3. Sieć dystrybutorów i agentów . . . . 74 4.4. Spółki Ciech S.A. jako przykład sieci dystrybucji . . 74 5. Promocja jako instrument kształtowania wizerunku Ciech S.A. w Świecie . . . . . . . . 75 Bibliografia . . 79 Spis tabel . . 80 Spis rysunków . . 81 Wprowadzenie Celem tej pracy jest przedstawienie procesów dostosowawczych w działalności marketingowej „Ciech” S.A., jako przedstawiciela polskich przedsiębiorstw, w obliczu wprowadzenia jednolitego rynku Unii Europejskiej. Unia Europejska jest największym i najbardziej liczącym się w świecie ugrupowaniem integracyjnym. Z jej państwami członkowskimi łączą nas liczne i stale pogłębiające się więzi gospodarcze, polityczne oraz społeczne. Przystąpienie do Unii zostało uznane za strategiczny cel polskiej polityki zagranicznej. W związku z toczącymi się negocjacjami przedstawicieli Polski z partnerami z Unii Europejskiej przystąpienie naszego kraju do tej organizacji staje się coraz bardziej realne. Trwa dyskusja na temat związanych z tym szans dla naszego kraju i ewentualnych zagrożeń. Jeżeli Unia przychylnie ustosunkuje się do aspiracji Polski, społeczeństwo polskie będzie mogło – zgodnie z konstytucją – podjąć decyzję o przystąpieniu do niej. W tej sytuacji niezbędne staje się dostosowanie polskich przedsiębiorstw oraz ich działalności marketingowej do uwarunkowań tamtego rynku. Konieczność oraz przebieg procesów dostosowawczych w działalności marketingowej polskich przedsiębiorstw przedstawiony jest na przykładzie Centrali Importowo – Eksportowej Chemikalii „Ciech” S.A. „Ciech” S.A. jest jednym z najstarszych przedsiębiorstw handlu zagranicznego w Polsce. Utworzony został z zadaniem realizowania i obrotu towarowego z zagranicą w zakresie surowców i wyrobów chemicznych. W ciągu półwiecznej działalności „Ciech” S.A. był ważnym czynnikiem polskiego rozwoju chemicznego oraz cenionym partnerem polskich kontrahentów sektora chemicznego na wszystkich kontynentach. „Ciech” S.A. jest również jednym z wielu polskich przedsiębiorstw, które po kilkudziesięciu latach funkcjonowania w gospodarce planowej, jak wiele innym firm, skazany jest na funkcjonowanie w nowych warunkach. Przeprowadzona w niniejszej pracy analiza procesów dosto-sowawczych w działalności marketingowej „Ciech” S.A., w obliczu wprowadzenia jednolitego rynku UE nie uprawnia do uogólnień, ale pozwala określić przyszłą sytuację polskich przedsiębiorstw w Unii Europejskiej, która zaistniałaby dzięki realizacji tych procesów. Wyrażam nadzieję, iż praca ta będzie spostrzegana nie tylko jako teoretyczne rozważania, ale również może być pomocna dla uczestników praktyki gospodarczej, a także w działaniach zmierzających do osiągnięcia na rynku Unii Europejskiej dawnej pozycji „Ciech” S.A. i innych polskich przedsiębiorstw.